tirsdag 10. september 2013

før og etter | soverom



TA-DA! Endelig er veggen ferdig, og vi koser oss på nytt soverom *kremt. He-he. Ble det ikke fint vel? Vi er utrolig fornøyde, etter flere måneder med hardt, krevende arbeid. Ja, jeg har tenkt å komme med en lang avhandling nå. Så får du selv velge om du er interessert nok til å lese ;-)

Først et bilde av soverommet, rett etter overtakelse. Furutak, furulister, cafe latte på veggene og blått vegg-til-vegg teppe. Lekkert med andre ord! (Frontveggen blir veggen til høyre her.)



Planen var å male tak og alle fire vegger, samt legge nytt gulv. Vi begynte med å dra opp teppet og fant, overraskende nok, et rødmalt furugulv. 



For å bevare husets sjel, samt spare penger, valgte vi å male gulvet hvitt. Ja, jeg er en av mange bloggere som også ønsket seg hvite gulv *blunk. 

Da tak og gulv var ferdigmalt, malte vi tre av veggene hvite, og bestemte oss (les: jeg) for at frontveggen skulle få samme preg som bjelkeveggene i stuen. Så da satte vi igang prosjekt: stripping. Ikke visste vi hva vi gav oss ut på ...



Vi tenkte først, at her er det bare å pusse ned. Så vi lånte oss en Fein, men fant fort ut at det tok altfor lang tid. Etter internettsøk, gikk vi til innkjøp av et malings-fjerne-middel. Jeg smørte på og skulle (ifølge boksen) lett kunne skrape av gammel maling etter få minutter, og se det originale treverket. Men niks, jeg fikk kun av et halvt lag vannmaling (cafe latten). Under lå nemlig gammel, gul oljemaling, som ikke hadde tenkt seg noe sted. 

Jeg fikk tips av en tante, om at varmepistol var tingen. Så da lånte jeg meg en slik duppeditt, uten hell. Heller ikke den ville fjerne oljemalingen som klamret seg fast til de gamle bjelkene. 

Neste steg i prosessen ble høvel. Og for en lykke. Den skrelte jo av lag med maling. Overflaten i treverket ble noe skadet, men det kunne vi ikke brydd oss mindre om. Nå gikk det jo iallefall fremover. Mannen i huset svettet seg gjennom timer med høvling, og kona klappet for stor fremgang og synet av tre. Ved endt høvling, ringte far til sin egen far for å fortelle den gode nyheten. "Men Thomas, jeg har jo en automatisk høvel her hjemme". Sukk og stønn. Og ikke minst en god latter.



Nå var det "bare" en himla pussejobb igjen. Vi flyttet madrassene ut i gangen, og dette ble vårt nye soverom. Hurra for trang, liten soveplass, med null vindu og minimalt med frisk luft.

Men tilbake til pussingen. Den lille Fein'en var effektiv, men med en så liten flate så det ut til å gjenstå hundrevis av pussetimer igjen. Vi fikk tak i en større pussemaskin, som var god så lenge den holdt pussepapiret på plass. Den hadde nemlig en tendens til å rive i stykker papiret etter to minutter. Kan tro jeg har sendt ut et titalls mannebrøl på grunn av den maskinen! Vi kom oss videre i prosjektet, og nærmet oss veis ende. Igjen (litt for sent vel og merke) kom min far på at han hadde enda en pussemaskin garasjen. Stjerner i øya, sommerfugler i magen. En liten forelskelse. Pussemaskinen båret seg inn i treverket og viste raseriet vi begge hadde kjent på i flere måneder. Ja, mot en vegg! *ler. 

Halleluja (fra en mindre religiøs person). Ferdig pusset. Endelig! 

Vi søkte rundt for å finne ut hvordan vi på best mulig måte kunne behandle treverket. Vi ønsket å se treverket, men erstatte det gule preget med en lys, hvit hinne. Vi troppet opp på Monter og kjøpte Trestjerners gulvolje med hvite pigmenter. Heldigvis var jeg så lur å prøve den ut på noen treplanker først, for det viste seg at treverket ble dekket av et tykt hvitt lag. Tenk å tilfeldigvis skulle ha malt over veggen etter den jobben? 

Vi fartet tilbake til Monter og fikk tak i Osmo Dekorvoks, av fargen Snøhvit. Mannen smurte på med malekost og jeg tørket det av rett etter påføring. En skikkelig drittjobb, og armene var kledd i voks fra fingertupp ned til albu. Men som jeg gliste, for vips (langt i fra vips), så var veggen ferdig!!



De siste bildene viser bilder fra drømmerommet i dag. Design Letters av Arne Jacobsen er der som en illustrasjon på et lite prosjekt jeg har. Gavlen skal bort (som midlertidlig løsning før vi har råd til ny rammemadrass) og nye nattbordslamper fra Muuto skal handles inn. Fortsatt mange baller i lufta her *smil. 

Da ønsker jeg deg en nydelig tirsdag, og har du lest gjennom hele historien min, fortjener du et klapp på skuldra. Hi-hi. Vil også ønske velkommen til nye følgere. Jeg blir så glad, så glad!

K L E M

18 kommentarer:

  1. Det var litt av en jobb dere måtte gjøre! Men så bra resultatet ble da! Nydelig finish på veggen synes jeg.

    SvarSlett
  2. Så herlig! Jeg har lest hele historien din, så klapp på skulderen til meg! :D Så flott soverommet har blitt, og FOR en innsats dere har lagt ned i det - jeg er imponert!!

    SvarSlett
  3. Det ble kjempefint. Hørtes ut som en krevende jobb, men dere har virkelig fått lønn for strevet. Flinkiser :)

    SvarSlett
  4. Det ble jo nydelig!! Litt av en jobb, men tenker det var verdt det!
    Fin tirsdag til deg!
    Klem

    SvarSlett
  5. Kjempejobb, flinke dere er og ikke minst tolmodige! Du vet hvordan du vil ha det, og jammen ble det superflott!!Kjenner godt igjen mange ting her, blant annet pussepapir som ikke vil sitte, argh! Men for en innsats, og nydelig farge)) Gleder meg til å se mer etterhvert, med lamper og det hele) Måtte le av kommentar fra deg i går, begynner å kjenne meg du, hi hi) Flott dag til fine , flinke du)) God klem Camilla

    SvarSlett
  6. hihi.... herlig historie :D Grattis med et superlekkert rom og bra jobba!

    klem Vibeke

    SvarSlett
  7. Så utrolig fint det ble!!
    Men for en jobb!! Dere har virkelig vært flinke:)
    Dere har virkelig fått lønn for strevet!!:)
    Ha en superfin dag!!
    God klem fra Reidunn

    SvarSlett
  8. Wow! Utrolig lekkert! Heldigvis..;) Etter DEN jobben dere har lagt ned! :)

    SvarSlett
  9. Åh, så utrolig lekkert :D

    Ha en flott dag du også, og tusen takk for kommentar hos meg. :)

    SvarSlett
  10. Ja etter en slik jobb kan dere med god grunn kose dere
    ekstra godt på det flotte soverommet.
    Dere har god grunn til å være stolte av innsatsen dere har
    gjort.
    Ønsker deg en herlig dag :)

    SvarSlett
  11. Nyyydeligt!!!!:)))
    Kjempebra jobba,og herlighet for ein jobb!
    Den veggen ble berre fantastisk fin,og vel verdt arbeidet sikkert:))
    Nyt soverommet:))
    Klemmer Siv Mette

    SvarSlett
  12. Her var det masse godt arbeid..
    Og lønna for strevet vart et kjempelekkert rom :)

    Ønsker deg en fin tirdag :)

    SvarSlett
  13. Dere har gjort ein kjempejobb og resultatet har jo blitt så flott at dere kan virkelig være stolt:))
    Nydelig vegg og flott soverom:)
    Ønsker deg ein fin tirsdag!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
    Svar
    1. Måtte bare sei at så bra at det ikkje kun er oss som har funnet gulv til å male,topp å spare penger og få et gulv med sjarm:)

      Slett
  14. Så UTROLIG fint det ble!! Og for en jobb... pust, pes. Men da nytes vel resultatet desto mer, kremt, hehe;-)

    Strålende dag til deg!

    SvarSlett
  15. Så flinke dere har vært! Det ble kjempefint!!!!!! :)
    Fortsatt fin uke til deg!
    Klem Carina

    SvarSlett
  16. Dette ble kjempe fint:D Utrolig fint soverom dere har fått.
    Hilsen Svanhild

    SvarSlett

Takk for besøket! Setter stor pris på alle ord som blir lagt igjen hos meg :-)